OWNER MEMBERS

klik klik en nuff


ShoutMix chat widget

PENGENALAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

BAB 1.0 : PENGENALAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA


1.1  PENGENALAN

Sumber manusia ditakrifkan sebagai sekumpulan kakitangan dan pekerja yang berkhidmat dalam sesebuah organisasi. Tidak mungkin sesebuah organisasi boleh wujud tanpa sumber manusia yang membantu atau mengendalikannya. Walaupun perniagaan lain sekalipun memerlukan kerjasama dari sumber manusia dari luar atau rakan-rakan perniagaan lain untuk wujud.


Tujuan diwujudkan pengurusan sumber manusia adalah untuk memastikan bahawa manusia yang diambil bekerja oleh organisasi digunakan dengan cekap dan berkesan dan mereka berupaya menyumbang kepada pencapaian matlamat organisasi. Dahulu, sumber manusia dikenali sebagai ‘kos’ kepada organisasi kerana perlu dibayar gaji, diberi berbagai bentuk faedah dan cuti, bonus dan faedah kesihatan. Kini, mereka dikenali pula sebagai ‘aset’ kepada organisasi. Pada hakikatnya, manusia adalah nadi utama dalam sesebuah organisasi agar ia dapat bergerak dengan lancar. Anjakan paradigma inilah yang mencetuskan betapa pentingnya sesebuah organisasi menghargai hasil kerja yang berkualiti yang ditunjukkan oleh kakitangan dan pekerja mereka. Pengurusan tertinggi organisasi juga memastikan tenaga kerja yang menerajui organisasi mereka mampu memanifestasikan misi, objektif dan saranan korporat, dengan kata lain ‘making things happen’. Oleh itu, pengurusan sumber manusia perlu untuk menentukan pencapaian objektif dan matlamat organisasi.


Pengurusan sumber manusia merupakan satu bahagian dalam pengurusan yang mempunyai hubungan yang rapat sesama individu. Di samping itu juga, ia menumpukan terhadap pencapaian dan kehendak serta keperluan kepada pelanggan, di mana ia boleh membantu organisasi memberi kepuasan kepada keperluan luaran pelanggan. Pengurusan sumber manusia merupakan aspek penting dalam strategi pembangunan sumber manusia yang merupakan kunci kepada kejayaan organisasi. Pekerja merupakan harta yang penting dan berharga berbanding dengan sumber lain dalam organisasi.


1.2  DEFINISI PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

Menurut Bohlander et al (2001), pengurusan sumber manusia merangkumi penggabungan semua tenaga kerja yang pelbagai untuk mencapai matlamat bersama. Manakala Ivencevich (2001) pula mentakrifkan pengurusan sumber manusia sebagai fungsi yang dilaksanakan dalam organisasi bagi membantu memudahkan penggunaan sumber manusia secara berkesan untuk mencapai matlamat organisasi dan individu.


Di samping itu, terdapat berbagai perspektif terhadap fokus pengurusan sumber manusia iaitu:

  • Pengurusan sumber manusia dianggap pengurusan manusia yang mengurus pekerja sebagai aktiviti langsung dan interpersonal.
  • Pengurusan sumber manusia sebagai pengurusan personalia yang memberi penekanan kepada kemahiran teknikal untuk penilaian, pemilihan, latihan dan sebagainya.
  • Pengurusan sumber manusia sebagai pengurusan strategik yang menekankan pekerja sebagai harta dalam sesebuah organisasi.


Pengurusan sumber manusia merujuk kepada amalan, dasar dan sistem yang mempengaruhi tingkahlaku, sikap dan prestasi pekerja. Antara amalan-amalan pengurusan sumber manusia termasuk menentukan keperluan sumber manusia (perancangan sumber manusia), menarik pekerja yang berkelayakan (perekrutan), memilih pekerja (pemilihan), mengajar pekerja bagaimana untuk melaksanakan kerja dan menyediakan mereka untuk masa depan (latihan dan pengembangan), memberi ganjaran kepada pekerja (pampasan), menilai prestasi pekerja (penilaian prestasi), dan membentuk persekitaran kerja yang positif dan harmoni (perhubungan pekerja), Noe et al. (2000).


Amalan pengurusan sumber manusia yang berkesan perlu dibentuk dan digunakan untuk membantu mencapai matlamat dan objektif perniagaan dan organisasi. Menurut Tsui dan Gomez Meija (1998), Danaley dan Huselid (1996) amalan pengurusan sumber manusia yang berkesan perlu dikaitkan dengan prestasi organisasi di mana ia boleh mempengaruhi kepuasan pekerja dan pelanggan, inovasi, produktiviti dan juga pembangunan reputasi yang baik di kalangan organisasi lain.


Jadual 1.1 : Fungsi dan aktiviti yang dijalankan oleh Jabatan Sumber Manusia.

Fungsi

Aktiviti
Perancangan dan Perekrutan
Temuduga, perekrutan, ujian
Latihan dan Pembangunan
Orientasi, kemahiran, latihan, pendidikan, peningkatan produktiviti, pembangunan dan laluan kerjaya
Pampasan
Mentadbir gaji dan upah, penyediaan faedah dan elaun, bonus, penghargaan dan pujian, pampasan eksekutif, penilaian pekerjaan, struktur pampasan
Prestasi
Mengurus prestasi, membentuk piawaian prestasi, tindakan pembetulan, kaedah penilaian, temubual prestasi
Kemudahan
Insurans, pengurusan cuti, pelan persaraan, pembahagian keuntungan
Perkhidmatan Pekerja
Program bantuan pekerja, pemindahan kerja, perkhidmatan
Rekod peribadi
Sistem maklumat, rekod tentang pekerja
Pekerja dan Hubungan Komuniti/ Masyarakat
Kajian sikap, hubungan pekerja, pematuhan peraturan dan polisi, disiplin,  undang-undang buruh
Keselamatan dan kesihatan
Pembentukan polisi, pemantauan pelaksanaan polisi, penguatkuasaan, pengawasan keselamatan, latihan keselamatan, ujian kesihatan, penyediaan peralatan perlindungan peribadi
Perancangan strategik
Pengurusan sumber manusia antarabangsa, ramalan perancangan, gabungan dan perolehan

Berdasarkan aktiviti di atas, maka prinsip pengurusan sumber manusia boleh dirumuskan seperti berikut:

  1. Untuk membekalkan pekerja kepada organisasi, iaitu dengan jumlah yang cukup, mempunyai kemahiran yang sesuai dan pada masa yang sesuai. Proses ini meliputi perancangan, perekrutan, pemilihan, orientasi dan perancangan berterusan.
  2. Untuk membantu meningkatkan kelayakan dan kemahiran pekerja dengan menyediakan program-program latihan dan pengembangan, bantuan pendidikan, pertukaran dan pengurusan kerjaya.
  3. Untuk memotivasikan pekerja bagi meningkatkan keberkesanan melalui program insentif, penilaian prestasi, kualiti kerja dan program pembangunan organisasi.
  4. Untuk memastikan pekerja yang berkebolehan kekal dan setia kepada organisasi melalui program seperti pampasan dan kemudahan, ganjaran, kenaikan pangkat, perhubungan majikan dan pekerja, dan program bantuan pekerja.
  5. Untuk memberhentikan pekerjaan dalam suasana yang konsisten dengan matlamat organisasi, di samping tidak merendahkan martabat pekerja tersebut di mata pekerja lain.


1.3  FUNGSI PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

Fungsi pengurusan sumber manusia merujuk kepada tugas dan kerja yang dilakukan oleh organisasi yang kecil atau besar dalam usaha untuk memberi dan menyelaras sumber manusia. Fungsi-fungsi ini meliputi pelbagai aktiviti yang memberi signifikan kepada semua bahagian dalam organisasi. Byres dan Rue (1998) telah mengenalpasti enam fungsi pengurusan sumber manusia iaitu:

  1. Perancangan Sumber Manusia
  2. Pembangunan Sumber Manusia
  3. Pampasan dan Kemudahan
  4. Keselamatan dan Kesihatan
  5. Perhubungan Industri
  6. Penyelidikan Sumber Manusia


Keenam-enam aktiviti tersebut boleh diperincikan seperti dalam Jadual 1.2 seperti berikut:

Perancangan, Perekrutan dan Pemilihan Sumber Manusia
  • Melakukan analisa pekerjaan bagi melakukan keperluan yang spesifik bagi tugas-tugas individu dalam organisasi.
  • Meramal keperluan sumber manusia bagi mencapai objektif sesebuah organisasi.
  • Membangun dan melaksanakan rancangan bagi mencapai keperluan tersebut.
  • Merekrut dan mengambil sumber manusia bagi memenuhi tugas-tugas spesifik dalam organisasi.

Pembangunan Sumber Manusia
§  Orientasi dan melatih pekerja
§  Mengurus dan mengimplimentasi pengurusan dan program-program pembangunan organisasi.
§  Membentuk kumpulan yang berkesan dalam struktur organisasi.
§  Mereka sistem bagi menilai prestasi setiap pekerja.
§  Bantu pekerja dalam membangunkan rancangan kerjaya mereka.

Pampasan dan Kemudahan
§  Reka dan implimentasi sistem pampasan dan kemudahan untuk semua pekerja
§  Memastikan pampasan dan kemudahan adalah adil dan konsisten.

Keselamatan dan Kesihatan
§  Reka dan implimentasi program yang memastikan keselamatan dan kesihatan pekerja terjamin.
§  Memberi bantuan kepada pekerja yang mempunyai masalah peribadi yang boleh mempengaruhi prestasi kerja mereka.

Perhubungan Industri
  • Sebagai orang tengah di antara organisasi dan kesatuan sekerja.
  • Merekabentuk sistem bagi mengurus disiplin dan bantahan.

Penyelidikan Sumber Manusia
  • Mewujudkan asas maklumat sumber manusia
  • Bentuk dan implimentasi sistem komunikasi pekerja



1.4              CABARAN SUMBER MANUSIA

Perubahan yang berlaku pada hari ini dari segi globalisasi, teknologi dan lain-lain menyebabkan pengurusan sumber manusia perlu menjadi agen perubahan. Pengurus sumber manusia perlu membuat banyak perkara, memperkenalkan dasar baru, membentuk budaya kerja sihat, membuat organisasi lebih peka kepada persekitaran., fleksibel dan terus bersaing di samping sentiasa memantau persekitaran organisasi.

1.4.1        Perubahan Teknologi
Teknologi yang serba canggih pada masa kini membolehkan pengurus sumber manusia menjadi lebih berkesan di samping dapat mempercepatkan perjalanan berbagai fungsian sumber manusia. Di samping itu, perubahan teknologi memerlukan pekerja yang lebih berpengetahuan  yang boleh membantu pihak pengurusan untuk mengesan dan menyelesaikan masalah serta membuat keputusan tentang bidang kerja mereka.

1.4.2        Perubahan Trend Pekerjaan
Lebih ramai kaum wanita memasuki pasaran kerja pada masa kini memerlukan perubahan kepada beberapa aspek fungsian sumber manusia. Ini adalah untuk mengekalkan tenaga kerja di kalangan wanita di sektor pekerjaan, di samping untuk membantu kaum wanita yang menghadapi maslah semasa bekerja. Antara aspek yang diubah ialah cuti bersalin 60 hari yang diberikan kepada wanita, wujudnya organisasi yang memberi waktu kerja anjal untuk mengatasi masalah penjagaan kanak-kanak ketika ibu bekerja. Ini merupakan sebahagian dari perubahan yang dihadapi oleh pekerja wanita pada masa kini.

1.4.3        Buruh asing
Terdapat ramai pekerja negara luar terutamanya yang datang untuk bekerja di Malaysia seperti pekerja dari Indonesia, Filipina, Bangladesh dan Myanmar. Para pekerja dari kategori ini perlu mematuhi peraturan dan undang-undang buruh Malaysia di samping peraturan yang dikeluarkan khas untuk pekerja pendatang ini. Sebagai contoh, mereka perlu mendapat permit pekerjaan Malaysia sebelum bekerja di mana-mana syarikat di Malaysia. Selain itu, mereka perlu menjalani dan lulus ujian kesihatan terlebih dahulu.


1.5              KESIMPULAN

Pengurusan sumber manusia merupakan aspek yang perlu diberi perhatian oleh semua pengurus organisasi. Ini adalah kerana pekerja merupakan elemen yang penting dan berharga untuk mencapai keberkesanan organisasi. Fungsi sumber manusia seperti pampasan, perancangan dan perekrutan sumber manusia, pemilihan dan sosialisasi, latihan dan perhubungan industri merupakan aspek yang membantu mencapai keberkesanan pengurusan sumber manusia dalam sesebuah organisasi.

57 comments:

Cik Nin said...

Hello Sir, saya nak tanye, pengurusan sumber manusia tu sama ke dengan pengurusan personnel?

cheromory said...

x sama,,, sumber manusia lebh kp rekrut,latihan kursus, rancangan organisasi, medical, gaji dan pembahagian kerja...

Unknown said...

bidang kerja luas tak kalau ambik diploma sumber manusia.??

Unknown said...

HRD memang skop kerja yang luas

Anonymous said...

Ape contoh pekerjaan bole dpt klw amek kos ny

cheromory said...

Dicadangkan ambil degree pengurusan awam di Uum... Ianya luas dan amat sesuai utk mendapat kerja disektor awam mahupun swasta...

cheromory said...

Semua syarikat yg melibatkan 'management' sgt laku kalau ambil jurusan BPM di UUM..

Unknown said...

hai..klu sya ambil sambung pengajian dlm bidang human resources management di pusat pengajian IOC Bangi,apa pndapt anda..adakah ia bagus ?

Unknown said...

Kos HR nie... Memang bleh memeningkan kepala jgaklahh.. Tapi saya suka sbab dia menolong orang dan menyenangkan org ramai

Unknown said...

Saya nanti sambung blajar abik kos inilah HR.. Sbab senang dpat keje dan membantu

E-rul said...

Assalamualaikum mntk izin untuk diambil nota ini sebagai rujukan

Unknown said...

Salam,
boleh x minta terangkan tentang pengurusan sumber bukan manusia..
sy kurg faham sbb kne buat assignment tntang topik tu.TQ

Unknown said...

Apa jenis perkerjaan yg dapat kalau ambil kos HR ni ??

Unknown said...

Salam, boleh saya tahu mana nak dapatkan e-book atau rujukan tentang pengurusan sumber manusia ni?

Unknown said...

salam,,,boleh tak buat pencerahan tentang tajuk ni..

school climate n school culture
ianya di bawah hr environtment..tq..

Unknown said...

salam,,,boleh tak buat pencerahan tentang tajuk ni..

school climate n school culture
ianya di bawah hr environtment..tq..

Unknown said...

HR UUM Here

Boy said...

BPM UUM OCT'15 JB HERE. HOHO

Boy said...

BPM UUM OCT'15 JB HERE. HOHO

liyana said...

Hr ni mencabar juga ... sebb tu peluang kerja dia luas .. yg mencabarnya apabila nk transilate kpd BI .. sy akan berusaha Allah pasti membantu hambanya

Sandra Ovia Loan Firm said...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Unknown said...

peluang pekerjaan meluas tak klau amik dalam bidang nih?

Unknown said...

saya nak tanya soalan "Apakah bentuk-bentuk cabaran yang dihadapi oleh Pengurus Sumber Manusia pada masa kini?"
soalan tu ada dkt yg diberi ni ke?

Unknown said...

saya jugak seorang HR genaralist .. HRD .
Scope keja memang sangat luas .
merangkumi pelbagai skop kerja. contoh payroll , lhdn , socso epf dan prestasi pekrja dan paling menarik tentang gaji pekerja , menjadi seorang hr patient sangat sangat tinggi , amanah dan jujur dengan jawatan yg di oegang

Unknown said...

apa apa pun bekerja di jalan Allah.

maryan sani said...

Halo, aku Puan Maryan sani pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami menyediakan Pinjaman Pada Tingkat rendah 2%. Apakah Anda Perlu Pinjaman Mendesak Untuk melunasi Utang Anda, Atau Anda membutuhkan Pinjaman Untuk Meningkatkan Bisnis Anda, tagihan TUNAI VISA VISA Anda dan Meningkatkan Anda Fasiliti Perusahaan? Anda Telah Putusan yang Ditolak Oleh bank dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan ini kepada Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, syarikat, Bisnis lelaki dan Wanita Dan Kami TIDAK costomers terburu-buru kami pada TUNAI VISA VISA, melainkan Kita Memberikan Acha lebih pilkada waktu Untuk melunasi laon Acha Telah dikumpulkan. Namun, Peluang Kewangan Pada Langkah pintu Anda, jadi hubungi kami hari ini kepada melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

Unknown said...

nota yg baik

Hafiza Zulaikha said...

sya tngah study diploma hr management.. klau nk smbung degree nnti, sya patut ambik course apa yaa?
prefer uum or uitm?

Rabia ismail said...

Hello sir.kalau HR ni sesuai tk ambik degree di luar negara?sbb sy dr diploma in english communication? Minta pencerahan dan terima kasih byk2 sir.

Unknown said...

Apakah Anda mencari pinjaman? Anda membutuhkan Kredit Usaha, Kredit Tanpa Agunan, Kredit Perumahan, Atau yang Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan? Anda memiliki tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! perusahaan pinjaman Nicole Morgan kita terbatas dalam memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail hari ini melalui nicolemorganloan@gmail.com

Kami memberikan pinjaman mulai dari Jumlah minimum 5.000 untuk 500.000.000,00 pada mata uang berikut: Inggris Dolar Negara, Eropa dan Great British Pounds (GBP).

DATA PEMOHON:

  1) Nama Lengkap:
  2) Negara:
  3) Alamat: a
  4) Negara:
  5) Sex:
  6) Status Pernikahan:
  7) Pekerjaan:
  8) Nomor Telepon:
  9) posisi Saat ini di tempat kerja:
  10) Pendapatan Bulanan:
  11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
  12) Durasi Pinjaman:
  13) Tujuan Pinjaman:
  14) Agama:
  15) Apakah Anda menerapkan sebelum:
  16) Tanggal lahir:
Mrs NICOLE MORGAN

Unknown said...

Hello sir..sy nk tanya..ape elemen pengurusan sumber mnsia?

Unknown said...

Hello sir..sy nk tanya..ape elemen pengurusan sumber mnsia?

Unknown said...

Tak pnah nk fham psal hr.. Tpi amik kos ni untk further stdy.. Hm

Unknown said...

Apa Kebaikan yang kita dapat daripada pengurusan itu ???

Unknown said...


SELAMAT SIANG

Sir / Madam Saya Nyonya, Tricia Hekim adalah Pemberi Uang Berprestasi, Sah & Terakreditasi. Saya meminjamkan uang kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan. Apakah Anda memiliki kredit buruk atau Anda membutuhkan uang untuk membayar tagihan? Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa saya memberikan bantuan penerima bantuan yang andal karena dengan senang hati saya menawarkan pinjaman sebesar 2% kepada individu yang dapat dipercaya. Kami menawarkan pinjaman minimal $ 5.000.00 USD. Sampai $ 1.000, 000.00 USD Maksimum. Kami juga memberikan pinjaman dalam (Euro, Pounds and Dollars.) Triciahekim@gmail.com ... hanya satu klik untuk membawa Anda keluar dari Hambatan Keuangan Anda

Layanan yang diberikan meliputi:

* Refinance
*Perbaikan rumah
* Pinjaman Inventor
* Pinjaman Otomatis
*Konsolidasi hutang
* Pinjaman Kuda
Jalur Kredit
*Hipotek kedua
* Pinjaman Bisnis
*Pinjaman pribadi
* Pinjaman Internasional.

Unknown said...

Nama saya adalah Puan Ramuna Abd, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman secara dalam talian saya bertemu dengan peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi Saya mempunyai pinjaman, Tetapi Sayangnya saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Maria Babamore tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan Gloria S Loan Company, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Puan. Gloria S. tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
Puan Gloria S. adalah berwibawa dan boleh dipercayai Saya menghubungi Puan Gloria S. dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Puan Gloria S. memberi pinjaman di kadar 2% yang sangat rendah, selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Gloria S. Loan Company. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya mendapat pinjaman dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang dilakukan oleh Puan Gloria S untuk saya dan akan
Mengesyorkannya kepada mana-mana badan yang mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
gloriasloancompany@gmail.com, Whatspp: +1 (267) 527-974 anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Puan Maria Babamore melalui surat mariababamore002@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi saya e-mel: abdramuna@gmail.com

Annisa Ahmad said...

Halo

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan sebagian dari jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, Kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga terjangkau, kami juga membutuhkan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor

Email: (annisaahmadlaoncompany@gmail.com) También puede contactarnos por BBM pin (DB5121C1) Anda bisa menghubungi kami di FACE BOOK (Annisa Ahmad) (saya WhatsApp +393511318582)

COLLINS GUZMAN FUNDINGS said...

Bist du auf der schwarzen Liste? Kämpfen um einen persönlichen Kredit zu bekommen? Wurde Ihre Bewerbung wegen niedriger Kreditwürdigkeit abgelehnt? ÜBER VERPFLICHTET? Erschwinglichkeit? Aber Sie wissen, dass Sie diesen Kredit leisten können. Kredite in 12 Stunden genehmigt, können Sie uns eine E-Mail an collinsguzmanfundings@gmail.com

Unknown said...

nk tanya boleh saya minta reference utk post ini tak ?

Unknown said...

BERITA BAIK!!!

Nama saya Ratih Wahyu, saya ingin berkongsi kesaksian saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam internet, Tuhan telah menyokong saya melalui Puan Kathleen Brian yang baik ibu.

Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan enggan meneruskan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar pinjaman dalam talian tetapi saya tertipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeza.

Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya bercakap dengan rakan saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Mrs Kathleen, yang merupakan pemilik syarikat pinjaman global. Rakan saya meminta saya memohon dari Puan Kathleen, jadi saya mengumpul keberanian dan menghubunginya.

Saya memohon pinjaman sebanyak Rp500, 000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu mudah disepakati tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan atas pemindahan kredit, karena fakta bahwa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk mentransfer pinjaman Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah wang tunai Rp500.000.000. Saya sangat gembira bahawa Tuhan akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

Semoga Tuhan memberkati ibu Kathleen untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Kathleen melalui e-mel: kathleenloancompany1@gmail.com untuk pinjaman anda.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: ratihwahy@gmail.com dan Kezia yang memperkenalkan dan memberitahu saya tentang Puan Kathleen juga mendapat pinjaman baru dari syarikat itu. Anda boleh menghubungi Kezia melalui e-melnya: keziaarjuna@gmail.com.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua untuk meluangkan masa untuk membaca kesaksian sebenar hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.

Sasha Ahmad said...

Halo semuanya, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warga negara Malaysia; Saya berusia 38 tahun .. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan Anda semua tentang kebaikan tuan karena akhirnya membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar dan tulus bernama Bryan M Corsini, direktur pelaksana MODAL SUMBER KEUANGAN setelah ditipu oleh pemberi pinjaman palsu lainnya, saya tidak punya harapan dan tidak tahu siapa yang harus dipercaya ketika dia datang dan memberikan senyum yang luar biasa di wajah saya karena kejutan terbesar saya. Siapa pun dari Anda yang juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi, saya telah membawakan Anda kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: {capitalsourcefinancellny@gmail.com}} melalui Whatsapp +1 832-648-2931 untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan dan saran lebih lanjut tentang cara mengajukan pinjaman dari Mr. Bryan di sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi terima kasih kepada Bryan M Corsini karena memberi saya pinjaman sebesar $ 80.000.

SMARTDREAM SMARTWORLD said...

SILA WHATSAPP @ SMS @ HUBUNGI ENCIK AM ditalian 017 6842 836 @ www.wasap.my/6017684236/MAHSA

(MAHSA, Nama Penuh, Nombor Kad Pengenalan dan Email) untuk mendapatkan
maklumat lanjut mengenai kursus Diploma @ Ijazah Sarjana Muda @ Tahun Asas di MAHSA University.


KEMASUKAN KE MAHSA UNIVERSITY BAGI LEPASAN SPM/STPM/DIPLOMA & ETC. PENDAFTARAN BOLEH DI BUAT SEKARANG UNTUK INTAKE 2019.


Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya Pegawai Pendaftaran : 017 68 42 836 www.wasap.my/6017684236/MAHSA En Am secara Whatsapp @ SMS @ Telegram Taipkan (MAHSA, Nama Penuh, No IC dan Email) Terima kasih.


Untuk mendapatkan surat tawaran daripad MAHSA University boleh hubungi saya Pegawai Pendaftaran : 017 68 42 836 www.wasap.my/6017684236/MAHSA En Am secara Whatsapp @ SMS @ Telegram Taipkan (MAHSA, Nama Penuh, No IC dan Email) Terima kasih.

DIPLOMA PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

Pengurusan Sumber Manusia merupakan suatu aktiviti dalam sesebuah organisasi sama ada yang berorientasikan perniagaan atau perkhidmatan, besar ataupun kecil, Organisasi tidak wujud tanpa manusia. Kursus ini direkabentuk bagi mengembangkan kemahiran praktikal untuk memastikan pelajar mempunyai pemahaman tentang teori dan amalan pengurusan sumber manusia moden. Kaedah pembelajaran menjadi lebih baik kerana kursus ini turut menyediakan gambaran menyeluruh teori utama pengurusan sumber manusia dalam membekalkan konsep dan amalan asas perlaksanaan bidang. Kursus ini bersesuaian bagi pelajar yang ingin melibatkan diri dalam kerjaya sebagai eksekutif sumber manusia.

zalina dianto said...

WhatsApp ....................... +447456405237
Twitter ........................ aasimahaadila Email: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

saya Zalina, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di indonesia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet. Saya ingin berbagi kesaksian saya tentang bagaimana teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditor tepercaya ini bernama perusahaan AASIMAHA ADILA.di twitter. Perusahaan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan senilai IDR 970 juta dalam waktu kurang dari 1 jam tanpa tekanan. Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan. Saya telah meningkatkan bisnis saya di 2019 ini.
hubungi saya: (zalinadiato@gmail.com) informasi lebih lanju

WhatsApp ....................... +447456405237
Twitter ........................ aasimahaadila loanfirm

Unknown said...

29 june ni futher study dalam kos HR ni harap semuanya berjalan lancar, lepas baca blog ni rasa lega sikit. hehehehe.

"ISKANDAR LENDERS" said...

Segala yang kami lakukan [Kami melakukannya dengan sempurna]
Kami menawarkan berbagai layanan keuangan Vis-a-vis: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Refinancing Rumah dengan suku bunga rendah untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum dll .......
kontak cepat
What'sApp: [+44] 7480 729811
 ☎ .............: [+44] 7480 729811
e_mail .. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Anda juga dapat mengunjungi salah satu dari kami
situs web media sosial untuk lebih jelasnya



Tertanda:
Pengelolaan.
Salam Hormat.
Status: PERUSAHAAN PINJAMAN ISKANDAR LESTARI
© Hak cipta The Iskandar Lenders Group 2020

"ISKANDAR LENDERS" said...

Hubungi kami:
                                            via :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :
                                              WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
                                                Tel .... (+ 44) 7480 729811

Apakah Anda memerlukan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda. Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan dengan alasan apa pun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan finansial Anda. Kami telah menyediakan Miliaran (mata uang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis. Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tentukan sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman untuk semua jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk membayar kembali pinjaman. Apakah Anda memiliki kredit yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY bertujuan untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Entrepreneur Forum Loan. said...

Apakah Anda Membutuhkan Pinjaman Instan Finansial? * Transfer sangat cepat dan cepat ke rekening bank Anda * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang * Tingkat bunga rendah 2% * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) FORMULIR APLIKASI FORMULIR UNTUK PINJAMAN ============================== Nama: Nama ........... .. ......: ............... Alamat Kontak: ................. Negara: ...... ...... .... Umur: .......... Seks: ......... ............. Nomor Telepon:. ............. Status pekerjaan: ............... posisi: ................ Bulanan penghasilan: .............. Jumlah Pinjaman: Pinjaman ........ Tujuan: ............ jangka waktu: ...... .............. Apakah Anda pernah mengajukan pinjaman sebelum: ................ Anda mengerti bahasa Inggris: ....... ... silakan isi dan kirim formulir ini ke: E-mail: equityentrepreneurforum@gmail.com
Hormat kami,
Mark Collie
Forum Pinjaman

Unknown said...

huhu next week dh start study course hr ni hope dipermudahkan 💪

usman amiruddin said...

Macam mana pulak dengan HR yang menjaga kebajikan majikan dan dan mengabaikan kebajikan pekerja? Luahan pekerja diabaikan kerana HR takut hilang pekerjaan jika idea HR untuk membantu pekerja ditolak oleh majikan. HR hanya menjaga kepentingan syarikat dan diri sendiri sahaja? Adakah pihak jabatan buruh boleh mengambil tindakan terhadap syarikat dibawah akta buruh sekiranya pekerja membuat aduan terhadap majikan dan pegawai HR yang mementingkan diri sendiri!!!

juliet said...

나도 궁금합니다...

officelaptop said...

Excellent and very exciting site. Love to watch. Keep Rocking 먹튀폴리스

Unknown said...

Kak kerja apa skrang

ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
Whatsapp; +15716666386

COM POWERBALL said...

Wow, this is fascinating reading. I am glad I found this and got to read it. Great job on this content. I liked it a lot. Thanks for the great and unique info해외선물커뮤니티

Raihan Abdillah said...

Sumber daya manusia seharusnya berbanding lurus dengan kualitas pengembangan manusianya. Golife

bamgosoocom said...



Thanks for a marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you might be
a great author.I will be sure to bookmark your blog and will
often come back at some point. I want to encourage yourself to continue your great posts,
have a nice day!

my web page; 대구오피

Christine Hibbert Cunningham said...

Adakah anda memerlukan bantuan kewangan dalam apa jua bentuk? Pinjaman peribadi; Pinjaman perniagaan; gadai janji; Pinjaman korporat? Pembiayaan pertanian dan pembiayaan projek? Kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2%! Hubungi: challotloan@gmail.com

Post a Comment